Nuffnang Adds

Wednesday, July 27, 2011

Aiskrim tak bergoreng ..

Ais-krim atau ice cream atau lam bahasa pasar yg aku salu guna adalah 'eskem'.. Ahhaa.. best kan bunyi nya? Macam cakap german lak.. Haha..

Anyhow.. Selalu nya kita dengar menu eskem yg di hidang kepada customer adalah spt banana split, sundae, cone, mcflurry eheee.. n macam2 lagi la kan yg de kat kedai tu yg aku xsempat nak usha and xkan larat nak hafal setiap satu jenis eskem tu..

Tapi penah kah anda mendengar 'Eskem goreng' ?? (gaya sebutan pembaca majalah 3)
 Haaa.. pelik kan munyik nya?? Tapi inilah yg di gelar pelik tapi benar.. Kejadian ni memang ada ye bukan rekaan semata-mata .. dan ia ada kena-mengena ngan yg hidup .. yg da xde tu wallahualam..

Haaa..aku time skolah dulu yelah .. still jakun ag kan.. (adoo) pegi lah kat salah satu supermarket yg dekat ngan skolah aku tu.. tup2 kat depan tu de la sorang abg ni jual eskem goreng.. Aku ngan muka n intonasi yg hairan dan pelik pon pegi lah menempelkan muka kat motor abang tu..

aku: abe..gapo dio ni?
abe: aiskrim goreng dik.. beli lah.. sedak nih.. rugi x beli..
aku: eh eh eh..pelik nyo lah.. xrajin sayo tengok makane gini.. Brapo yar so?
abe: seriya jah so.. xmahal pong.. Nok ko adik?
aku: nok nok nok.. so deh.. n_n

translation . . . . . . .


aku: abg..pe bende ni?
abg: aiskrim goreng dik.. beli lah.. sedap nih.. rugi x beli..
aku: eh eh eh..pelik nye.. xpenah saya tengok makanan camni.. Brape hinggit satu?
abg: seringgit je satu.. xmahal pon.. Nak ke dik?
aku: nak nak nak.. satu ye.. n_n


ini bukan site belaja bahse kelantan okay? hehee   o.O

tang tang tu jugak abg tu goreng eskem tu depan aku.. lagi la terbeliak mata aku ni haa.. (malu kat abg penjual tu..ish ish ish)

anyway..start dari situ la aku mula mengenali eskem goreng.. Sampai skarang aku still ingat ag kesedapan eskem tu.. and ke'thril'an bler pes (1st) time aku makan eskem goreng tu.. Sedap wooooo!! Menjilat kuku la beb..

p/s: eskem tu xcair okay time goreng.. bler geget tu ngap-ngap ag bunyi nya.. *takjub


Dan malam tadi..
Huuwaaaa... beriya-iya aku nak wat eskem goreng tu la kan.. Before goreng tu kena la buat acuan nya tu dulu.. Time buat acuan pon da FAIL!!  Tengok la esok jadi ke idak ye acuan tu.. lau xjadi.. makan eskem x bergoreng la jawab nye.. o.O


Mesti ade roti n eskem..


Gelek sket roti tu..

Letak eskem..



Kapit ngan roti ag satu..

Tekup ngan mende bulat..

Jadi la acuan eskem goreng..


* For full recipe u can get it here .. tq pada akak yg sudi kongsi resipi tu.. easy tapi i buat xjadi sbb tangan ni cam besi .. hoho ! Nnt nak try lagi.. aja aja fighting!!

u can also go to 
and
for more delicious and finger licking recipes ~
Happy cooking!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...